به گزارش خبرگزاری صداوسیما موضوع نقش انتخابات در شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه خبر بود که با حضور آقای مهدی جمشیدی نویسنده و پژوهشگر مسائل انقلاب و حجت الاسلام والمسلمین آقای کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی (ارتباط تصویری) بررسی شد.

همان طور که در خبر‌ها دیدید رهبر معظم انقلاب اسلامی امروز با تشکر از حضور ملت ایران در انتخابات این حرکت را یک جهاد عنوان کردند و افزودند دشمنان حدود یک سال با تبلیغات خودشان تلاش کردند تا مردم را از حضور در انتخابات منصرف کنند و انتخابات از رونق بیفتد، اما مردم با حرکت بزرگ و البته حماسه آفرین خودشان در یازدهم اسفند به مواجهه با تلاش دشمنان رفتند. در ابتدا بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب را همکارانم آماده کردند با هم ببینیم.

سوال: بخش‌هایی از بیانات رهبر معظم انقلاب را در مورد حضور و نقش مردم در انتخابات دیدید و شنیدید، آقای جمشیدی امروز رهبری در فرمایشاتشان حضور مردم در انتخابات را جهاد عنوان کردند چرا؟

 جمشیدی  افزود: این مقدمه را عرض کنم که این انتخابات واقعاً به نظرم یکی از اضلاع عمده اهمیتش به این برمی‌گردد که نشان می‌دهد زیر پوست جامعه چه می‌گذرد یعنی جنبه نمایانگری دارد در باب اوصاف و احوال جامعه حرف زیاد زده می‌شود منتها آن چیزی که نمایان می‌کند و باطن جامعه را آشکار می‌کند نتیجه عینی است که در انتخابات آشکار می‌شود از این جهت همه چشم به انتخابات دارند خیلی وضع برآیندی و نمایندگی نسبت به جامعه دارد. اما این که رهبر انقلاب گفتند این انتخابات وضع جهادگونه داشته و یک نوع جهاد بوده در ادبیات ایشان که ادبیات قرآنی بوده از قبل از انقلاب در مباحث تفصیلی ایشان، جهاد یک معنای خاص داشته، معنای قرآنی داشته هر حرکتی که در برابر یکدیگری قرار داشته باشد و آن دیگری نخواهد آن حرکت تحقق پیدا کند حرکت جهادی قلمداد می‌شود یعنی در واقع یک دشمنی اگر در میدان باشد و قصد معارضه و مقابله داشته باشد، کنش ما را برنتابد اسمش جهاد است.

البته در مورد همه انتخابات‌ها این طور بوده یعنی همیشه جریان دولت‌های غربی تلاش داشتند که انتخابات در ایران باشکوه نباشد، با واکنش مردمی مواجه نشود، منتها خیلی عجیب و غریب است هرچه که جلوتر می‌رویم سیل حمله‌ها و هجمه‌های رسانه‌ای و تراکم و تنوع آن واقعاً بیشتر می‌شود و مخصوصاً به تعبیر رهبر انقلاب، ما در این یک سال اخیر به نظرم در اوج جنگ شناختی بودیم در این یکی دو سال اخیر از هر طرف که نگاه می‌کنیم حمله ای، هجمه ای، تحریفی، دروغ پراکنی غلظت خیلی بالایی داشت مخصوصاً روی انتخابات متمرکز شده بودند و ایده اصلی آن‌ها این بود که جمهوری اسلامی اگر انتخابات با استقبال روبرو نشود دچار بحران مشروعیت می‌شود، یعنی بین دولت و جامعه ما از این طریق شکاف ایجاد می‌کنیم و نشان می‌دهیم نظام در سراشیبی افول قرار گرفته این را مرتب تکرار می‌کردند و مرتب روی آن تمرکز داشتند، گزاره‌های متعددی هم در مورد آن تولید کردند و در رسانه‌ها پراکندند، اما مطلب عمده از این قرار است که واکنش مردم این جا ارزشمند است به این معنی که این کنش در یک موقعیت اصطکاک گونه رخ داده یعنی در عرصه جنگ شناختی نه در یک وضع طبیعی، اگر وضع طبیعی بود، مخالفی نبود، معارضی نبود کسی نمی‌گفت، در خیلی از کشور‌های غربی انتخابات برگزار می‌شود هیچ کشوری نمی‌گوید مثلاً مردم فلان کشور غربی شرکت نکنید یا حتی شرقی، ولی در این جا نه کاملاً متمرکز و کاملاً تبلیغات انبوه بود که شرکت نکنید، اگر مردم به این کنش رسانه‌ای انبوه پاسخ منفی دادند و شرکت کردند حتماً باید اسم آن را جهاد گذاشت.
 پس مسئله از این قرار است که در برابر دیگر رسانه‌ای بزرگ، مردم ایستادند و نه گفتند با عملشان، از این جهت آن را باید جهاد دانست.

 سوال: بخشی از فرمایشات رهبری و نکته‌ای که شما هم در تحلیلتان به آن اشاره کردید حالا تلاشی که در یک سال گذشته خیلی پررنگ دیده شد در مورد این که مردم نیایند و در جنگ ترکیبی از هر ابزاری، از هر وسیله‌ای، از هر سناریو و توطئه استفاده کردند برای این کمرنگ شدن حضور مردم، ولی در مقابل آن، ما حضور بیش از ۲۵ میلیون ایرانی را پای صندوق‌های رای دیدیم خیلی‌ها پای برگه‌هایی که در مورد انتخابات مجلس یا خبرگان رهبری اسامی را نوشتند، نوشتند به خاطر امنیت کشور. می‌خواهم ببینم آن چه که ما روز جمعه شاهد بودیم و بعد هم اعلام نتایج و حضور مردم چقدر می‌تواند در ارتقا امنیت کشور و البته مهم‌تر قدرت ملی کشور نقش ایفا کند؟

 جمشیدی گفت: کاملاً نسبت مستقیم دارد یعنی یک نظام سیاسی که خودش را به مردم گره می‌زند و خودش را برآیند مردم می‌داند و با بسیج اجتماعی در مقابل دشمنش سخن می‌گوید و به انبوه و توده مردم ارجاع می‌دهد طبیعی است که اگر در انتخابات مشارکت بیشتر باشد، قدرت چانه زنی و قدرت مقاومت در برابر دولت‌های متخاصم بیشتر می‌شود این اتفاقی هم که افتاده همین است یعنی نسبت مستقیم بین اقتدار ملی و میزان مشارکت در انتخابات یعنی انتخابات قدرت آفرین است، اقتدار آفرین است می‌تواند به حاکمیت جرات و جسارت حرکت بدهد به نظرم این چیزی هم که در مورد رقم و عدد مشارکت هم عمدتاً گفته می‌شود و سعی می‌شود مثلاً این نسبت به دوره‌های قبلی یک روند کاهشی ترسیم شود ببینید تاکتیک ان‌ها این است که گذشته را اسطوره‌ای دارند ترسیم می‌کنند و تصور می‌کنند جمهوری اسلامی در یک سراشیبی قرار گرفته روند مشارکت کاملاً کاهشی بوده تا ما مثلاً به این نقطه رسیدیم، این اصلاً تحلیل درستی نیست، چون نه در انتخابات مجلس بلکه حتی در انتخابات ریاست جمهوری هم که شما نگاه کنید در طول چهار دهه گذشته هیچ نظم عددی نمی‌بینید یعنی انتخاب‌های ما حالت نوسانی داشته در دهه ۶۰ حتی مشارکت ۵۰ درصد هم داشتیم چند دوره پشت سر هم هم داشتیم، آن دوره‌ای که نزدیک انقلاب، حضور امام، جنگ تحمیلی و … ما باید از آن چه نتیجه بگیریم؟ یعنی می‌خواهم بگویم با بالا و پایین رفتن عدد‌ها تا یک درصدی هیچ موقع نمی‌شود این را نتیجه گرفت آن سیر، چون در طول چهار دهه گذشته هم سیر خطی طی نکردیم، حالت نوسانی داشته حالت نامنظم داشته و حالا اصلاً فراتر از این‌ها این بحث‌های تمدنی که باید در همین جلسه هم قدری به آن بپردازیم اصلاً حرکت‌های تاریخی و تمدنی به یکی دو تا انتخابات وابسته نیست، چون انتخابات ماهیتش این طور است که نوسان عددی دارد یعنی بالا و پایین می‌رود چه بسا دو دوره افول داشته باشیم دو دوره نه، ناگهان تمام چهار دهه گذشته این را نشان می‌دهد یعنی مثلاً ما دو تا ۵۰ درصد داشتیم، یک دفعه ۷۰ درصد دوباره آمده پایین ۶۰ درصد حتی در مورد نسبت تهران با جا‌های دیگر هم همین طور است این اعداد نباید ما را بفریبد یعنی تصور کنیم که بدنه اجتماعی انقلاب تضعیف شده اتفاقاً همان نقطه جهادی که رهبری فرمودند وقتی حجم حمله‌ها و تهاجم رسانه‌ای بیشتر از هر دوره دیگری در طول ۴۰ سال گذشته شده، اما شما یک مشارکت ۲۵ میلیونی را می‌بینید این اسمش تاب آوری اجتماعی نیست؟ یعنی این که عقلانیت جمعی به حدی رشد کرده حداقل در این لایه اجتماعی که هر اندازه پتک رسانه‌ای به سرش زده می‌شود و دشمن دنبال ایجاد تکان و نوسان سیاسی است و نشان بدهد گسست ایجاد شده، نه، انگار ما به نقطه تحکیم سیاسی رسیدیم یعنی جامعه به حدی از بلوغ و عقلانیت رسیده که دیگر قابل دستکاری کردن نیست یعنی یک هسته سخت اجتماعی شکل گرفته نسبت به نظام، من این را واقعاً یک پیشروی می‌دانم.

دیگران هم خوانده اند:  برای تحقق شعار سال باید حرائم بهداشتی مراکز دامی اصلاحشود

سوال: الان یک نکته‌ای اشاره کردید که تحلیل بیشتر را می‌طلبد اینکه انتخابات چطور می‌تواند تحکیم سیاسی را سبب شود و باعث تثبیت یک نظام شود که ما داریم راجع به نظام جمهوری اسلامی ایران صحبت می‌کنیم. ارتباط ما با قم برقرار است حجت الاسلام والمسلمین آقای کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با ما همراه هستند، سلام بر شما، بپردازیم به این که از منظر رهبر معظم انقلاب اسلامی هدف نهایی انقلاب اسلامی دستیابی و نیل به موضوع تمدن نوین اسلامی است و در این مسیر و در این دستیابی باید ۵ مرحله اصلی و اساسی طی شود. نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه اسلامی و تمدن اسلامی بپردازیم به این که نقش مردم در این مسیر و در هر مرحله‌ای چگونه تعریف می‌شود؟

کشوری ادامه داد: با سلام، همانطور که فرمودید و میهمان محترم برنامه هم اشاره کردند انتخابات ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۲ را می‌شود از حیث‌های مختلفی بررسی کرد و ارتباط آن حیث‌ها را با دستیابی به تمدن اسلامی بحث کرد، اما، چون وقت محدود است ترجیح می‌دهم حضور مردم در روز ۱۱ اسفند در این انتخابات پرشور را از حیث شعار‌هایی که نامزد‌های محترم در این انتخابات مطرح کردند و مطالبه‌گری‌هایی که جریان‌های مردمی در این انتخابات از نامزد‌ها داشتند بررسی کنم، به صورت خلاصه در یک جمله اگر بخواهم تمایز انتخابات ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۲ را با سایر انتخابات بررسی کنم این است که باید بگویم در این انتخابات شعار‌های تمدنی به فضل الهی متولد شد.
 استحضار دارید مردم ایران و نخبگان ایران و مسئولین ایران ذیل یک طوفان رسانه‌ای، حمله رسانه‌ای از طرف جبهه استکبار قرار دارند و حرف‌های مختلفی در تبلیغات در ذهنیت مردم ایران مطرح می‌شود مجموعه حرف‌هایی که در سند معیوب ۲۰۳۰ توسعه پایدار است بخشی از تبلیغات مهم کشور برای ایجاد اختلال محاسباتی در مسئولین و مردم است با این که در سال ۱۴۰۲ بیشترین حجم تبلیغات علیه مردم ایران و علیه انقلاب اسلامی و علیه شعار‌های انقلابی مردم شکل گرفت با این توجه به این حملات ما توانستیم که جریانی را در کشور مشاهده کنیم که خلاف سند ۲۰۳۰ حرف زد، ایده‌های تمدنی را مطرح کرد در انتخابات ۱۱ اسفند سال ۱۴۰۲ من مروری که به حرف‌های نامزد‌های انتخاباتی و جریان‌های تمدنی کردم دیدم حدود ۱۳ ایده سند توسعه پایدار ۲۰۳۰ و به نفع مردم مطرح شده مثلاً بسیاری از نامزد‌ها در این انتخابات بحث واگذاری زمین رایگان به مردم را مطرح کردند، بسیاری از نامزد‌ها از ایده بسیار مترقی خانه‌های حیاط‌دار و نقد آپارتمان‌های معیوب صحبت کردند. در انتخابات ۱۱ اسفند بحث تغییر کتب درسی و تحول در آموزش و پرورش مطرح شد. در بعضی از حوزه‌های انتخاباتی من دیدم که نامزد‌ها دارند راجع به اولویت پیشگیری ساختاری از بیماری نسبت به درمان و ساخت بیمارستان صحبت می‌کنند، بنابراین من نقطه ممیزه اصلی انتخابات ۱۱ اسفند را تولد جریان‌های تمدنی و شعار‌های تمدنی می‌بینم؛ و همین جا به ملت شریف ایران تبریک عرض می‌کنم به خاطر تولد کارشناسی امید آفرین الگوی پیشرفت اسلامی و شعار‌های تمدن نوین اسلامی

دیگران هم خوانده اند:  حداقل ۱۰ مدیر در مازندران در دستور برکناری قراردارند

سوال: یعنی اشاره می‌کنید که آنچه که ما در تغییر شعار‌های انتخاباتی در انتخابات یازدهم اسفند خودش یکی از ابزار‌ها و آن چیزی است که در بستر تحقق اهداف تمدن نوین اسلامی ما به آن نیاز داریم درسته؟

کشوری افزود: من عرضم این است که در حالی که دشمن می‌خواست که نامزد‌ها و مردم بروند به سمت شعار‌های استکبار و شعار‌های مطرح در سند ۲۰۳۰، ولی ما آنچه که در صحنه مشاهده کردیم این بود که نامزد‌ها و مردم آمدند سمت شعار‌های تمدنی و ایده‌های تمدنی این خیلی پدیده مبارکی است اینکه من تبریک عرض کردم به مردم ایران به خاطر این است که از روی محاسبه عرض می‌کنم حدود ۵۰ نفر از نامزد‌هایی که به مجلس راه یافتند این‌ها یا صاحب نظریه هستم در حوزه تمدن اسلامی یا طرفدار ایده‌های تمدنی هستند این خیلی پدیده مهمی است که در شرایط جنگ شناختی و تبلیغاتی مردم به جای اینکه شعار‌های دشمن را انتخاب بکنند آمدند به سمت کارشناسی امید آفرینی الگوی پیشرفت و شعار‌های تمدن اسلامی بنابراین من در یک جمله عرض می‌کنم مهم‌ترین ممیزه انتخابات گذشته تولد شعار‌های تمدن اسلامی بود که اگر این شعار‌ها اجرایی شود زندگی مردم در سال‌های آینده خیلی بهتر از وضعیت فعلی خواهد شد.

سوال: آقای جمشیدی انتخاباتی که محور مردم سالاری دینی است از نظر مقام معظم رهبری چقدر می‌تواند به آن تحکیم سیاسی و تثبیت نظام کمک کند؟

 جمشیدی ادامه داد: بله ببینید این انتخابات از یک جهات دیگری هم به نظرم دلالت‌های سیاسی آشکار داشت و آن یکی رشد عقلانیت سیاسی مردم، من علاوه بر تحکیم باید از تعالی هم صحبت کنم و از رشد یعنی یک نوع پیشروی آدم احساس کرد حداقل دو نکته می‌توانم به اجمال عرض کنم یکی اینکه بحث مشارکت حداکثری خیلی خیلی گرم شد و این نیرو‌های غیر رسمی اجتماعی و کنشگر‌های عمومی چقدر تلاش کردند که درصد مشارکت را افزایش بدهند یعنی توانستند به نظرم توانستند بر رقم و عدد مشارکت بیفزایند این چیز عجیبی است، یعنی در دوره‌های قبلی جریانسازی اجتماعی پیرامون اینکه دعوت کنیم بخش‌هایی از مردم را که مردد هستند را نداشتیم یا به این پررنگی نداشتیم این دوره این باب شد و واقعاً به نظرم یک سنت سیاسی اجتماعی و غیر رسمی شکل گرفت که از درون خود جامعه جوشید و این نشان می‌دهد جامعه همچنان جوشندگی دارد و از خودش ایده تولید می‌کند جامعه زنده است یعنی لایه‌ای از جامعه اگر احساس کند لایه‌های دیگر یک مقداری دچار یأس سیاسی یا افسردگی شده‌اند یا دچار تردید هستند بخشی از خود جامعه ترمیم می‌کند بخش دیگری از جامعه را من حتی شنیده‌ام بعضی از دوستان تحلیلگر ۱۰ درصد را هم گفته‌اند یعنی این حرکت‌های اجتماعی البته خوب رسانه ملی هم حتماً ضریب قابل توجهی داشته حالا من دارم این لایه‌اش را عرض می‌کنم تونستند رقم عدد مشارکت را بالا بیاورند این خیلی ارزشمند است یک نکته و یک نکته دیگر هم که در این انتخابات خیلی وجه متمایز و برجسته‌ای داشت و بیش از نکته اول حتی حاکی از رشد عقلانیت سیاسی است آن هم این است که بخش‌های عمده‌ای از مردم خودشان را ذیل احزاب سیاسی تعریف نکردند شما می‌بینید در این دوره از انتخابات فهرستی رای ندادند یعنی همان فرمایش رهبری که ایشان فرمودند، فهرست‌های متعدد را می‌بینند و در بینشان انتخاب می‌کنم، اصلاً اینطور نبود حالت دیکته کسی تسلیم دیکته احزاب نشد خیلی نکته مهمی است گزینش عقلانیت سیاسی می‌خواهد شما ببینید این مجلس خوب در تهران حداقل این ۱۵ نفری که انتخاب شدند ۱۴ نفری که بالا آمدند آدم احساس می‌کند که در یک تراز انقلابی بالاتری هستند نسبت به آدم‌های فعلی و همگون هستند این نشان می‌دهد انتخاب از جانب مردم واقعا یک عقلانیت و منطق واحدی داشته.

سوال: همگون به این نظر نه از یک طیف یا جریان سیاسی خاص باشند؟

 جمشیدی گفت: به معنی جریان سیاسی یا و حزب و لیستی رای دادن اصلاح کنم فهرستی رای دادن خوب یک تقلید است دیگر یعنی انسان عقلش را تعطیل بکند و تسلیم نسخه‌هایی که جریان‌های سیاسی می‌دهد گزینشگری درک می‌خواهد فهم سیاسی می‌خواهد و این واقعاً در این انتخابات نمود پیدا کرد این را ما ببینیم این خیلی به نظر من ارزشمند است که مردم از زیر سایه احزاب درآمده‌اند و نشان دادند به هیچکس چک سفید ندادند انتخاب می‌کنند دست به گزینش می‌زنند.

 سوال: یک رقم قابل توجهی کسانی هستند که اولین بار است که وارد خانه ملت می‌شوند و در مقابلش داریم افراد شاخصی که در واقع کارنامه‌ای هم داشتند، ولی رای نیاوردند از جانب ملت؟

جمشیدی گفت: این واقعاً معنادار نیست، این از عقلانیت از رشد عقلانیت در جامعه حکایت نمی‌کند، نشان می‌دهد که جامعه فریفته چهره‌ها و احزاب‌ها نیست، بیشتر به کارنامه‌ها و برنامه‌ها و ایده‌ها ظهورات خود اشخاص نگاه می‌کند من این را هم خیلی امر برجسته‌ای است باز روی آن نکته اولم اجازه بدهید باز تاکید کنم که هر انتخاباتی را باید در متن شرایطی که در درونش متولد می‌شود آن انتخابات دید و فهمید و تحلیل کرد ما اگر این انتخابات را در نسبت با آن تهاجم رسانه‌ای که صورت گرفته، چون ببینید این‌ها در مورد تحریم اقتصادی گفتند که تحریم‌های فلج کننده خوب جامعه تاب آوری داشت در مورد انتخابات هم همینطور بود دیگر یعنی جمهوری اسلامی از نظر سیاسی فلج بشود ناکام شود بی‌اعتبار شود در محافل بین المللی شما در نسبت به آن شرایط بسنجید واقعاً رقم ۲۵ میلیون نفر در این موقعیت و در این شرایط این تعبیری که رهبری گفتند حماسی حماسه در نسبت با دیگری دشمن ضعیف است گاهی دشمن قوی است، ولی کنش و عملی ندارد گاهی نه شما در محاصره تبلیغاتی دشمن هستید و باز می‌روید رای می‌دهید و سخن متفاوت می‌گویید و تازه گزینه‌هایی که بیش از همه وفادار به گفتمان انقلاب یعنی نشان می‌دهید اصالت انقلابی از درون جامعه در حال جوشیدن است.

دیگران هم خوانده اند:  رژیم صهیونیستی در روز جهانی قدس پاسخ لازم را دریافت خواهدکرد

سوال: آقای کشوری همچنان تصویری ما را از استودیو قم دنبال می‌کنید یک نکته ما داریم راجع به نقش مردم در تمدن نوین اسلامی داریم صحبت می‌کنیم مسیر و مراحل و سایر جزئیاتی که شما در بخش قبل به آن اشاره کردید تولد شعار‌های انتخاباتی متفاوت نسبت به انتخاب‌های گذشته، اما بیاییم در مقابلش تمدن غرب را هم بررسی کنیم حالا که داریم نقش مردم در تحقق تمدن نوین اسلامی را بررسی می‌کنیم ببینیم چقدر نارسایی‌هایی تمدن غربی در شکل‌گیری در تحقق تمدن نوین اسلامی توانسته فرصت ساز باشد؟

کشوری ادامه داد: بله ببینید برای اینکه من به این سوال خوب شما یک پاسخ منطقی داده باشم باز این جمله را قبلش تکرار می‌کنم که به نظر بنده به عنوان یک تحلیلگر کوچک در حوزه علمیه قم ممیزه اصلی انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ تولد شعار‌های مرتبط با الگوی پیشرفت اسلامی و تمدن نوین اسلامی بود خوب چرا این شعار‌ها مهم است چرا بنده هی دارم روی این ممیزه اصلی الان تاکید می‌کنم و دوست می‌دارم نخبگان کشورمان مردم عزیزمان به این نکته توجه بکنند دلیلش همان نکته‌ای است که جنابعالی در قالب سوال بهش اشاره کردید متاسفانه ما الان در کشورمان داریم از کارشناسی شکست خورده توسعه پایدار ۲۰۳۰ استفاده می‌کنیم و اگر این جریان تمدنی در این انتخابات متولد نمی‌شد و ما می‌رفتیم کماکان از آن کارشناسی استفاده می‌کردیم بیم این می‌رفت که ما از حیث شاخص‌های پیشرفت یک عقب افتادگی جدی مثل کشور آمریکا پیدا کنیم من همین دیروز که داشتم آمار ایالت‌های مختلف کشور آمریکا را مطالعه می‌کردم از حیث فقر در آمار دیدم که در کشور آمریکا اینطوری است که الان فقط ۴۹ میلیون نفر کوپن غذا می‌گیرند یعنی شما وقتی دارید راجع به آمریکا صحبت می‌کنید در واقع دارید راجع به توسعه یافته‌ترین کشور دنیا صحبت می‌کنید چطور می‌شود یک کشوری هم توسعه یافته‌ترین کشور دنیا باشد اصطلاحا و هم ۴۹ میلیون نفر نیاز به نان شب داشته باشند نیاز به کوپن غذا داشته باشند ببینید ما اگر از آن کارشناسی شکست خورده توسعه پایدار استفاده بکنیم فاصله طبقاتی در کشور ما اینقدر زیاد خواهد شد که ما هم به آن سرنوشت شوم کشور آمریکا مبتلا می‌شویم بنابراین اهمیت طرح شعار‌های تمدنی یکی در این است که کشور ایران عقب افتاده نشود مثل کشور آمریکا و به سمت پیشرفت حرکت بکند سایر شاخصه‌های پیشرفت هم به نظر من از این حیث مسئله‌ای که گفتم قابل بررسی است مثلاً شما کشور‌های حوزه اسکاندیناوی را نگاه کنید بعضی از کارشناسان توسعه قله توسعه را کشور‌های اسکاندیناوی معرفی می‌کنند در حالی که شما می‌دانید بالاترین آمار فروپاشی خانواده در کشور‌های اسکاندیناوی وجود دارد یعنی از حیث شاخص مهم حفظ خانواده ما کشور‌های توسعه یافته اسکاندیناوی را عقب افتاده تلقی می‌کنیم بنابراین ببینید انتخابات سال ۱۴۰۲ خیلی مهم است، چون شعار‌های کارشناسی امید آفرین الگوی پیشرفت اسلامی در آن مطرح شد و اگر انشاالله همه ما مواظبت بکنیم که این شعار‌ها تقویت شود به تدریج کارشناسی معیوب توسعه پایدار ۲۰۳۰ از کشور ما کنار می‌رود و مشکلات مردم ما در حوزه‌های مختلف راحت‌تر حل می‌شود.

 سوال:خیلی متشکرم از شما آقای کشوری با شما خداحافظی می‌کنم ممنون که از استودیو قم ما را همراهی کردید آقای جمشیدی راجع به مباحث مختلف صحبت کردیم نقش مردم در مسیر اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی حفاظت و صیانت از این نقش چه الزاماتی دارد؟

 جمشیدی گفت: بله، چون خیلی زمان کم است من ناچارم تک گزاره خدمت شما بگویم ببینید این انتخابات از نظر کیفی واقعاً عالی بود از نظر کمی نسبت به شرایط خوب بود منتها ما مطلوب نظریه مردم سالاری مشارکت حداکثری است، ما باید به آن سمت حرکت کنیم من فکر می‌کنم ما یک لایه ۳۰ درصدی از جامعه داریم که این لایه ۳۰ درصدی دچار گسست از نظام نشده دچار شکاف سیاسی نشده بلکه مسئله‌اش گلایه است گلایه اقتصادی دارد نه گسست سیاسی من به نظرم رسیدن به وضع معیشت و جانب این‌ها را از حیث معیشتی داشتن موجب این می‌شود که ما این ۳۰ درصد را هم در کنار آن ۴۰ درصد و چهل و چند درصد داشته باشیم و ایده مشارکت حداکثری به این صورت تحقق پیدا کند.

سهام:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *